Age detailplaneeringu vastuvõtmine ja avaliku väljapaneku korraldamine

Age detailplaneeringu kehtestamine

Kastre Vallavalitsus otsustas 26.01.2024 korraldusega nr 43 kehtestada Kõivukülas asuva Age detailplaneeringu. Detailplaneeringu eesmärk on maa-alal kehtiva Edeage kinnistu detailplaneeringu (kehtestatud Haaslava Vallavolikogu 19.10.2007 otsusega nr 85) muutmine (ehitusõiguse määramine, krundipiiride muutmine, lahenduse andmine tehnovõrkudega varustamisele). Planeeritava ala pindala kokku on ca 2,18 ha. Kõnealune detailplaneering on kooskõlas kehtiva üldplaneeringuga ehk detailplaneering ei sisalda Haaslava valla üldplaneeringu põhilahenduse muutmise ettepanekut. Detailplaneeringu lahendusega on planeeringualale ette nähtud moodustada 9 krunti,  millest 6 elamumaa sihtotstarbega krunti (4 üksikelamu, 2 üksik-/kaksikelamu krunti) ja 3 tootmismaa sihtotstarbega maatükki. Hoonete lubatud maksimaalne kõrgus on põhihoonel 8,5 m ja abihoonel 5,0 m,  lubatud korruselisus on põhihoonel 2 ja abihoonel 1. Lubatud suurim hoonete arv üksik- või kaksikelamu krundil ning üksikelamu krundil on 2 (1 põhihoone ja 1 abihoone). Lubatud katusetüüp on viilkatus/kelpkatus 15o-45o. Lubatud välisviimistlusmaterjalid: puitlaudis, krohv, kivi. Juurdepääs planeeringuala kruntidele POS 1 ja POS 2 toimub Haage teelt ning ülejäänud kruntidele Age teelt. Age tee on planeeritud rajada 3 – 3,5 m laiusena ning tolmuvaba kattega. Tolmuvaba katte tagab vald. Tolmuvaba kate paigaldatakse ka kruntide sisssõiduteedele ehk kuni krundi piirini. Parkimine tuleb lahendada planeeritud krundi siseselt vastavalt kehtivale standardile. Veevarustuse aluseks on AS Emajõe Veevärgi poolt 19.05.2023 koostatud tehnilised tingimused nr TT-23-00103. Detailplaneeringuga moodustavate kruntide liitumine ühisveevärgiga on ette nähtud vastavalt OÜ Alkranel tööle nr 04-03-22-VK “Age tee piirkonna kinnistute ühendamine Roiu aleviku ühisveevärgi ja kanalisatsioonitorustikega”. Heitvee kanalisatsiooni varustuse aluseks on AS Emajõe Veevärgi poolt 19.05.2023 koostatud tehnilised tingimused nr TT-23-00103. Detailplaneeringuga moodustavate kruntide liitumine heitvee kanalisatsiooniga on ette nähtud vastavalt OÜ Alkranel tööle nr 04-03-22-VK “Age tee piirkonna kinnistute ühendamine Roiu aleviku ühisveevärgi ja kanalisatsioonitorustikega”. Eraldi on planeeritud krunt (POS 9) reoveepumpla rajamise tarbeks. Tuletõrje veevarustuse aluseks on AS Emajõe Veevärgi poolt 19.05.2023 koostatud tehnilised tingimused nr TT-23-00103. AS Emajõe Veevärgi poolt paigaldatakse maa-alune tuletõrjehüdrant Haage tee ja Age tee ristmikule. Age tee 13 kinnistul asub olemasolev tuletõrje veevõtukoht (ehitisregistri kood 291674674). Tuleohutusest tulenevalt liigituvad planeeritud hooned I kasutusviisi. I kasutusviisiga hoonel loetakse veevõtukoha veeallikas piisavaks veekoguseks vähemalt 30 m³. Olemasoleva tuletõrjeveemahuti maht on ehitisregistri andmetel 70 m3. OÜ Alkranel koostatud töös nr 04-03-22-VK “Age tee piirkonna kinnistute ühendamine Roiu aleviku ühisveevärgi ja kanalisatsioonitorustikega” on planeeringualale projekteeritud kaks 40 m3 mahutit (planeeritud kruntidele POS 4 ja POS 7). Kuna AS Emajõe Veevärk rajab hüdrandi Haage tee ja Age tee ristmikule ning olemasolev mahuti on nõuetele vastav, puudub vajadus projekteeritud mahutite rajamiseks. Eesti pinnase radooniriski kaardil (andmed 2020. a seisuga) on planeeringualal radoonitase pinnaseõhus 50 kuni 100 kBq/m³ vahel, mida loetakse kõrgeks. Projekteerimisel tuleb radooniohtu täiendavalt hinnata ning vajadusel kasutusele võtta ehituslikud meetmed radoonisisalduse vähendamiseks eluruumides st radoonitaseme mõõdistamine kruntidel, milledele taotletakse ehitusluba peale detailplaneeringu kehtestamist (st POS 1, POS 2 ja POS 5). Positiivne majanduslik mõju avaldub piirkonna heakorrastamise näol. Piirkond muutub atraktiivsemaks uutele elanikele ning seeläbi tõuseb keskmine kinnisvara väärtus. Planeeringualal ja selle vahetus läheduses puuduvad muinsuskaitsealused mälestised või nende kaitsevööndid, mistõttu ei ole planeeringulahenduse realiseerimisel otsest negatiivset kultuurilist mõju. Negatiivne mõju sotsiaalsele keskkonnale avaldub eelkõige ehitusperioodil lähiümbruse elanikele, suurenenud müra- ja vibratsioonitaseme ning liiklussageduse näol. Kuid tegemist on ajutise loomuga tegevusega, seetõttu võib eeldada, et pikaajaline negatiivne mõju sotsiaalsele keskkonnale puudub. Planeeringualal ei paikne looduskaitse all olevaid objekte ning planeeringuga kavandatav tegevus ei too kaasa olulisi keskkonnamõjusid. EELIS andmebaasi alusel alal kaitstavaid taime- ega loomaliike ei ole. Planeeritava tegevusega kaasneb vähene liikluskoormuse, mürataseme ja õhusaaste suurenemine, mis ei ületa normatiivseid tasemeid. Kehtestatud detailplaneering on aluseks planeeringualal ehitusprojektide koostamisel ja maakorralduslike toimingute teostamisel (katastriüksusteks jagamine, piiride muutmine). Krundi ehitusõigus (sh vajalikud rajatised, tehnovõrgud) realiseeritakse krundi omaniku ja/või valdaja poolt. Ehitusloa taotlemiseks koostatavad ehitusprojektid peavad olema kooskõlas kehtestatud detailplaneeringuga ja ehitusprojektile esitatavate nõuetega. Ühendused tehnovõrkudega projekteerib, rajab ja rahastab kinnistu igakordne omanik kokkuleppel tehnovõrke valdavate ettevõtetega. Kastre Vallavalitsus ja detailplaneeringust huvitatud isik on sõlminud, millega lepiti kokku detailplaneeringukohaste rajatiste väljaehitamise kohustused ja tingimused. Vallal on õigus jätta detailplaneeringu kohastele hoonetele ehitusload ja kasutusload väljastamata, juhul kui arendaja ei täida halduslepingus nimetatud kohustusi, mis on arendaja ja valla vahelisel kokkuleppel ehitusloa ja kasutusloa taotlemise ja väljastamise eelduseks. Tolmuvaba katte tagab vald. Seega vastavalt Kastre Vallavalitsuse ja arendaja vahel sõlmitud kirjalikule kokkuleppele, kaasneb arendajal kehtestatud detailplaneeringu elluviimisega kohustus omadest vahenditest välja ehitada detailplaneeringu järgne tehniline infrastruktuur (detailplaneeringuga määratud vee- ja kanalisatsioonitrassid, elektrivarustus, sidevarustus), paigaldada liikluskorraldusmärgid ning tasuta võõrandada Age tee katastriüksuse (katastritunnus 18502:003:0141) kinnistu vallale ja  Age tee 11 katastriüksus (katastritunnus 18502:003:0152) kohalikule kogukonnale. Kehtestatud detailplaneeringuga on võimalik tutvuda valla veebilehel detailplaneeringute  avalikustamise keskkonnas EVALD, planeeringute andmekogus ja tööajal Kastre Vallavalitsuses (Vallamaja, Kurepalu küla,  Kastre vald). Täiendav info: Kati Kala, kati.kala@kastre.ee, 7446521.

Age detailplaneering, põhijoonis

Age detailplaneeringu vastuvõtmine ja avaliku väljapaneku korraldamine

Kastre Vallavalitsus võttis 25. oktoobri 2023 korraldusega nr 851 vastu ja suunas avalikule väljapanekule Kõivukülas asuva Age detailplaneeringu. Käesoleva detailplaneeringu eesmärk on maa-alal kehtiva detailplaneeringu muutmine (ehitusõiguse määramine, krundipiiride muutmine, lahenduse andmine tehnovõrkudega varustamisele). Algatamisel oli planeeritava ala pindala 2,18 ha. Planeeritaval alal kehtib Haaslava Vallavolikogu 19.oktoobri 2007.a otsusega nr 85 kehtestatud “Edeage maaüksuse detailplaneering”. Planeerimisseadus (edaspidi PlanS) § 140 lõike 7 kohaselt tuleb detailplaneeringu muutmiseks koostada uus sama planeeringuala hõlmav detailplaneering, lähtudes planeerimisseaduses detailplaneeringu koostamisele ettenähtud nõuetest. PlanS § 140 lõike 8 kohaselt muutub uue detailplaneeringu kehtestamisega sama planeeringuala kohta varem kehtestatud detailplaneering kehtetuks. Kõnealune detailplaneering on kooskõlas kehtiva üldplaneeringuga ehk detailplaneering ei sisalda Haaslava valla üldplaneeringu põhilahenduse muutmise ettepanekut. Detailplaneeringu lahendusega on planeeringualale ette nähtud moodustada 9 krunti,  millest 6 elamumaa sihtotstarbega krunti (4 üksikelamu, 2 üksik-/kaksikelamu krunti) ja 3 tootmismaa sihtotstarbega maatükki. Hoonete lubatud maksimaalne kõrgus on põhihoonel 8,5 m ja abihoonel 5,0 m,  lubatud korruselisus on põhihoonel 2 ja abihoonel 1. Lubatud suurim hoonete arv üksik- või kaksikelamu krundil ning üksikelamu krundil on 2 (1 põhihoone ja 1 abihoone). Lubatud katusetüüp on viilkatus/kelpkatus 15o-45o. Lubatud välisviimistlusmaterjalid: puitlaudis, krohv, kivi. Juurdepääs planeeringuala kruntidele POS 1 ja POS 2 toimub Haage teelt ning ülejäänud kruntidele Age teelt. Age tee on planeeritud rajada 3 – 3,5 m laiusena ning tolmuvaba kattega. Tolmuvaba katte tagab vald. Tolmuvaba kate paigaldatakse ka kruntide sisssõiduteedele ehk kuni krundi piirini. Parkimine tuleb lahendada planeeritud krundi siseselt vastavalt kehtivale standardile. Veevarustuse ja kanalisatsiooni varustuse aluseks on AS Emajõe Veevärgi poolt koostatud tehnilised tingimused. Eraldi on planeeritud krunt (POS 9) reoveepumpla rajamise tarbeks. Tuletõrje veevarustuse tagamiseks rajab AS Emajõe Veevärk Haage tee ja Age tee ristmikule hüdrandi. Detailplaneeringu realiseerimise majanduslik mõju on positiivne, kuna elamukrundi planeerimisega kaasneb Kastre vallale võimalik elanike arvu tõus. Positiivne majanduslik mõju avaldub piirkonna heakorrastamise näol. Piirkond muutub atraktiivsemaks uutele elanikele ning seeläbi tõuseb keskmine kinnisvara väärtus. Planeeringualal ja selle vahetus läheduses puuduvad muinsuskaitsealused mälestised või nende kaitsevööndid, mistõttu ei ole planeeringulahenduse realiseerimisel otsest negatiivset kultuurilist mõju. Planeeringulahendus on kooskõlas piirkonnas välja kujunenud asustusstruktuuriga. Negatiivne mõju sotsiaalsele keskkonnale avaldub eelkõige ehitusperioodil lähiümbruse elanikele, suurenenud müra- ja vibratsioonitaseme ning liiklussageduse näol. Kuna tegemist on ajutise loomuga tegevusega, seetõttu võib eeldada, et pikaajaline negatiivne mõju sotsiaalsele keskkonnale puudub. Planeeringualal ei paikne looduskaitse all olevaid objekte ning planeeringuga kavandatav tegevus ei too kaasa olulisi keskkonnamõjusid. EELIS andmebaasi alusel alal kaitstavaid taime- ega loomaliike ei ole. Planeeritava tegevusega kaasneb vähene liikluskoormuse, mürataseme ja õhusaaste suurenemine, mis ei ületa normatiivseid tasemeid. Vastavalt Eesti Geoloogiateenistuse Eesti pinnase radooniriski kaardile asub planeeringuala 2020. a andmetele tuginedes kõrge radoonisisaldusega pinnasel (50-100 kBq/m³). Tegeliku radoonitaseme selgitamiseks tuleb elamu ehitusprojekti koostamisele eelnevalt teostada radoonitaseme mõõtmine pinnases konkreetses ehitatava hoone asukohas, et täpsustada ehitusprojektiga radooniohutu lahendus vastavalt radoonimõõtmise tulemustele. Detailplaneering on kooskõlastatud Päästeametiga. Koostööd on tehtud tehnovõrkude valdajatega ning naaberkinnistute omanike ja isikutega, kes on avaldanud soovi olla kaasatud. Detailplaneeringu avalik väljapanek toimub  14. – 28. november 2023. Detailplaneeringuga on võimalik tutvuda Kastre Vallavalitsus tööpäevadel kohapeal (Vallamaja, Kurepalu küla, Kastre vald) ja valla veebilehel. Avaliku väljapaneku jooksul on igal isikul õigus avaldada detailplaneeringu kohta arvamust. 

Planeeringu menetlemisega seotud materjalid on kättesaadavad valla veebilehel planeeringute avalikustamise geoinfosüsteemis EVALD alates 14.11.2023. Soovitame detailplaneeringu materjalidega tutvuda elektroonselt. Paberkandjal materjalidega tutvumine valida eelkõige juhul, kui elektroonsete materjalidega tutvumise võimalus puudub.

Palume isikutel, kes paberkandjal materjalidega soovivad tutvuda, oma soovist ette teatada maaspetsialist Kati Kalale (kati.kala@kastre.ee, tel. 7446521).

Arvamuse saab esitada kirjalikult Kastre Vallavalitsuse aadressil Vallamaja, Kurepalu küla, 62113 Kastre vald või e-posti aadressil vald@kastre.ee kuni 29. novembrini 2023.

Täiendav info: Kati Kala, kati.kala@kastre.ee, 7446521.

Kastre Vallavalitsus otsustas 4. augusti 2022 korraldusega nr 386 algatada Kõivukülas asuva Age detailplaneeringu. Planeeritava ala moodustavad:

  • Age tee 1 katastriüksus (kinnistu registriosa nr 4224304, katastritunnus 18502:003:0142, pindala on 4674 m2, sihtotstarve 100% elamumaa);
  • Age tee 3 katastriüksus (kinnistu registriosa nr 4224404, katastritunnus 18502:003:0144, pindala on 3059 m2, sihtotstarve 100% elamumaa);
  • Age tee 5 katastriüksus (kinnistu registriosa nr 4224504, katastritunnus 18502:003:0146, pindala on 3470 m2, sihtotstarve 100% elamumaa);
  • Age tee 7 katastriüksus (kinnistu registriosa nr 20259050, katastritunnus 18502:003:0148, pindala on 1439 m2, sihtotstarve 100% elamumaa);
  • Age tee 9 katastriüksus (kinnistu registriosa nr 4224604, katastritunnus 18502:003:0150, pindala on 2820 m2, sihtotstarve 100% elamumaa);
  • Age tee 11 katastriüksus (kinnistu registriosa nr 20259150, katastritunnus 18502:003:0152, pindala on 484 m2, sihtotstarve 100% elamumaa);
  • Age tee 13 katastriüksus (kinnistu registriosa nr 20259250, katastritunnus 18502:003:0154, pindala on 326 m2, sihtotstarve 100% elamumaa);
  • Age tee katastriüksus (kinnistu registriosa nr 20259350, katastritunnus 18502:003:0141, pindala on 5781 m2, sihtotstarve 100% transpordimaa, millest hõlmatakse planeeringualasse ca 5580 m2 suurune maa-ala).

Planeeritava ala pindala kokku on ca 2,18 hektarit.

Detailplaneeringu eesmärk on maa-alal kehtiva detailplaneeringu muutmine (ehitusõiguse määramine, krundipiiride muutmine, lahenduse andmine tehnovõrkudega varustamisele).
Antud alal kehtib Haaslava Vallavolikogu 19.oktoobri 2007.a otsusega nr 85 kehtestatud “Edeage maaüksuse detailplaneering”.

Planeerimisseadus (edaspidi PlanS) § 140 lõike 7 kohaselt tuleb detailplaneeringu muutmiseks koostada uus sama planeeringuala hõlmav detailplaneering, lähtudes planeerimisseaduses detailplaneeringu koostamisele ettenähtud nõuetest. PlanS § 140 lõike 8 kohaselt muutub uue detailplaneeringu kehtestamisega sama planeeringuala kohta varem kehtestatud detailplaneering kehtetuks.

Detailplaneeringu algatamine ei ole vastuolus Haaslava valla üldplaneeringuga. Keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimise süsteemi seaduse § 33 lõike 2 ja lõike 6 ning Vabariigi Valitsuse 29. augusti 2005. a määruse nr 224 “Tegevusvaldkondade, mille korral tuleb anda keskkonnamõju hindamise vajalikkuse eelhinnang, täpsustatud loetelu” alusel ei kaasne detailplaneeringuga kavandatud tegevusele keskkonnamõju strateegilise hindamise kohustust. PlanS § 124 lõike 5 alusel on detailplaneeringu koostamisel, kui planeering on aluseks keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 6 lõike 1 kohasele tegevusele, kohustuslik keskkonnamõju strateegiline hindamine. PlanS § 124 lõike 6 kohaselt tuleb detailplaneeringu koostamisel, mis eeldatavalt avaldab Natura 2000 võrgustiku alale mõju, anda eelhinnang ja kaaluda keskkonnamõju strateegilist hindamist, lähtudes keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse (edaspidi KeHJS) § 33 lõigetes 4 ja 5 sätestatud kriteeriumidest ning § 33 lõike 6 kohaste asjaomaste asutuste seisukohtadest. Detailplaneeringuga kavandatud tegevus ei ole olulise keskkonnamõjuga ja planeeritav ala ei asu Natura 2000 võrgustiku alal, mistõttu puudub vajadus eelhinnangu koostamiseks ja seeläbi keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamise kaalumiseks. Keskkonnaregistri EELIS ja Maa-ameti andmetel ei ole Age detailplaneeringu planeeringualal ega lähiümbruses registreeritud kaitsealuseid liike. Kokkuvõttes järeldub, et kavandataval tegevusel puudub keskkonnamõju eelhinnangu andmise kohustus. Siit ka järeldub, et keskkonnamõju hindamise algatamata jätmise otsuse korral ei pea küsima seisukohta asjaomastelt asutustelt KeHJS § 33 lõike 6 sätestatud korras.

Kastre Vallavalitsus on seisukohal, et keskkonnatingimustega arvestamine on võimalik PlanS § 126 lõike 1 punkti 12 kohaselt detailplaneeringu menetluse käigus. Detailplaneeringut algatades uuringute ja analüüside tegemise vajadus puudub. Kastre valla arengukava ei näe ette Huvitatud isiku poolt esitatud detailplaneeringu koostamise ettepanekuga hõlmatud alale detailplaneeringu koostamiseks ja detailplaneeringukohaste ning planeeringulahenduse elluviimiseks otseselt vajalike ja sellega funktsionaalselt seotud rajatiste väljaehitamiseks või väljaehitamisega seotud kulude täielikuks või osaliseks kandmiseks. Samuti ei ole Vallal eelarves investeeringutena ette nähtud rahalisi vahendeid Age detailplaneeringu planeeringuala ja selle teenindamiseks kavandatud avaliku ruumi ja tehnilise taristu rajamiseks (nt. planeeritav juurdepääsutee planeeringualale, detailplaneeringukohased toimivad ja otstarbekohaselt kasutatavad teed, parklad ja nendega seonduvad rajatised, haljastus, jäätmete liigiti kogumiseks kõvakattega plats, piirdeaiad ning tehnovõrgud, sh veevarustus-, sademevee- ja kanalisatsioonitorustikud jms).
Huvitatud isik kohustub enne detailplaneeringu kehtestamist sõlmima Vallaga halduslepingu, milles Vald ja Huvitatud isik täpsustavad planeeringukohase avalikuks kasutamiseks ette nähtud tee ja sellega seonduvate rajatiste, haljastuse, välisvalgustuse, tehnorajatiste väljaehitamise tingimusi, planeeringulahenduse elluviimiseks otseselt vajalike ning sellega funktsionaalselt seotud rajatiste ja Age detailplaneeringu järgsete servituutide seadmisega seotud küsimusi. Vald võib niisuguse lepingu sõlmimist nõuda planeeringu kehtestamise eeltingimusena planeeringu elluviimise tagamiseks.

Korralduse ja korralduse lisaga (sh planeeringuala piir) on võimalik tutvuda avalikus dokumendiregistris, Ametlikes Teadaannetes, Kastre valla veebilehel kaardirakenduses EVALD.

Lisainfo:

Kati Kala

maaspetsialist

744 6521

kati.kala@kastre.ee